adsettings

onsdag 9 november 2011

Detta med tvnattare för småbarn!

Jag önskar ibland att jag vore sådär härlig rebellisk och verkligen VÅGADE skriva ut vad jag tycker och tänker i bloggen. Men det gör jag ju inte riktigt och mest beror det väl på att jag inte vill att människor ska bli sårade osv. Men ibland hade det som sagt varit skönt.

Jag är ju absolut ingen storbloggare har ju inte ens 100 unika om dagen men jag tycker ju om att skriva innehållsrikt egentligen och jag älskar verkligen att skriva så detta passar mig väldigt bra. Sen kan jag lite om mycket så det är ju också bra och det är bra att kunna hålla sig till bra fakta.

På tal om bra fakta jag skrev ju om detta med att barn ska se på tv själva som barnvaktsläggare osv... Jag har ett bevis på att det INTE är bra. Nu är ju min dotter tre år och detta gällde ju mest barn under tre men Liv har ju under ca ett halvår fått ha en gammal ärvd tjocktv och en dvd som hon haft för att se Tingeling som btw är hennes absoluta favorit, iaf sen vi började med detta har jag nu sett ett mönster på hennes sömn. Hon har fått insomningsstörningar. Vi har rent utsagt haft ett HELVETE att lägga henne i ca ett halvår! Och det enda som duger är Tingeling eller Lingaling som Livan själv säger.
Nu har jag de två senaste kvällarna gått ner och stängt av alla apparater utan att vara arg eller nåt, jag har gett en varning innan och hon har inte ens protesterat och KORS I TAKET hon har somnat direkt efter!!!
Så att använda tv/film som en slags barnläggningsbarnvakt är ett big NONO!
Vi har ju aldrig haft problem med henne innan någonsin det har bara varit att lägga henne i sängen så har hon sovit på två röda det var först när mediaprylarna kom in i bilden som problemen startade och jag har nu ÅTERIGEN bevisat det som jag själv trodde på att barn ska inte ha tv/film som godnattvakt nä mamma och pappa och en saga eller lite mys, sen sover de OM man haft bra rutiner från start vill säga :)

Ja det känns skönt  när man kan sitta och förstå själv iaf vad man gjort för fel. Sen vet jag att Tilde har lite svårt att somna nu de senaste kvällarna men jag vet i sjutton om det är vi som skämt bort henne eller om det är förkylningarna som avlöser varann eller om det bara är allmänt gnälligt. Jag har iaf börjat att lägga henne nu om jag vet med mig med gott samvete att hon är torr mätt och fått massa kärlek och att hon är trött. Jag har alltid gjort så med mina barn och det har funkat jättebra. Tror inte ens att det är nyttigt att man springer och bär på barnen så fort de gnyr lite.
Nä även om det är jobbigt att höra sitt barn gråta och gnälla (jag slits sönder inombords) så tror jag nånstans att det skadar inte mitt barn iaf. Jag har ju två andra självsäkra och självständiga barn som visar stor förståelse, empati, styrka osv. så som sagt de har inte tagit skada av det på något vis, sen har man ju inte möjlighet att gå 24/7 jag måste ju laga mat eller duscha de andra eller nåt annat viktigt och sålänge man hör skillnaden på panik eller bara gråt så är det inget farligt för barnen :)

Min stackars man är idag hemma med sitt ryggskott... Så det är ju mysigt med lite sällskap :) Så nu ska jag passa på att ta en liten paus när han ändå är hemma eftersom jag vart uppe och grejat sen 7 i morse :P Sen tänkte jag faktiskt att jag och barnen ska ta en promenix i friska luften så blir vi lite naturligt trötta också ;) <3 
Ha en underbar dag puss o kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna men kommentarer som innehåller stötande kränkande innehåll kommer ej publiceras utan raderas omedelbart.