adsettings

lördag 4 september 2010

Jobbat och vaknat

Oooouuuffff!!!
Usch denna dagen blir inte rolig! :o/ Har jobbat 9 timmar i natt och sovit tyyyp 2,5 timmar nu på morgonen Uuuaaaaa!!!!! Alltså grannens pojk kom nu tjugo i tio och väckte  oss allihop :o(  och Mathias är ju givetvis inte hemma, han gör lite extra grejjor hos folk vi känner så han ska inte va hemma på hela dagen, och sen ska han iväg i kväll och kanske inatt (om jag inte hämtar honom) Vi får väl se... Vet inte vad jag kommer orka.. Ääääh, det är väl klart att jag hämtar honom om han vill hem ;) det är ju min Bejbi ;) Love you hunny ;)

Fya vad trött jag är bara :o( skulle kunna sova en hel dag känner jag.. Och sen inte nog med det , magen är ju helt utflippad !!! Varje gång jag äter nu igen så får jag börja med att springa på toa... Skitkul bokstavligt talat. Fattar inte vad det är för fel på min mage?? Usch... orkar inte gå till läkaren, jag vet ju ändå att det inte finns något.

Att leva med Colon Irritable


Ett liv med Colon Irritable/Irritable Bowel Syndrome skiljer sig mycket åt från person till person, vissa kan leva sitt liv precis som vanligt, medan andra känner sig väldigt hindrade i sin vardag. Att acceptera att man har sjukdomen kan dock många gånger vara det svåraste i hela situationen, samt att få sin omgivning att förstå hur det är att leva med sina besvär.




Eftersom stress ses som en bidragande orsak till problem med magen är det vanligt är att man vid diagnos tvingas se över sin livssituation. Det är dock viktigt att man gör ett aktivt val gällande hur man vill leva. Kan man acceptera att ha ont i magen, vara lös i magen, känna uppkördhet, eller vara illamående för att kunna fortsätta leva det liv man levt så gäller det att vara tillfreds med det beslutet.




Vanligt är dock att man ändrar sin livsstil efter att diagnosen Colon Irritable ställts. Under den medicinska utredningen brukar läkarna rekommendera att man skriver ”dagbok”. Där antecknar man vad man äter, vad man gör, samt hur man mår, ett par gånger per dag. Efter ett tag brukar ett mönster framträda och då kan man se vilka faktorer och situationer som utlöser de magprolem man har.



Symptom vid Colon Irritable


1996 samlades vetenskapen i Rom, Italien, för att försöka sätta upp vissa parametrar som gör det enklare för läkare att sätta korrekt diagnos då Colon Irritable / Irritable Bowel Syndrome (IBS) misstänks. Resultatet av detta möte blev de så kallade "Rom kriterierna" som blivit uppdaterade två gånger sedan dess, senast år 2006. Nedan redovisas huvuddragen för dessa kriterier;




För att en diagnos som visar på Colon Irritable / Irritable Bowel Syndrome (IBS) ska kunna ställas ska obehag alternativt smärta ha uppträtt under minst 12 veckor, som ej behöver vara sammanhängande, under den senaste 12 månadersperioden. Minst två av följande tre kännetecken ska uppfyllas i samband med symptom:

• Minskat besvär efter toalettbesök, och/eller
• Förändring i avföringsfrekvens, och/eller
• Förändring av avföringens konsistens.




Följande symptom stärker dessutom att diagnosen Colon Irritable / Irritable Bowel Syndrome (IBS) ställs, ju fler som uppfylls desto mer tyder på Colon Irritable / Irritable Bowel Syndrome (IBS);

• Fler än 3 toalettbesök per dag,
• Färre än 3 toalettbesök per vecka,
• Hård alternativt vattnig avföring,
• Känsla av ofullständig tömning vid toalettbesök,
• Ansträngning vid toalettbesök,
• Känsla av att behöva skynda sig till toaletten,
• Slem i avföringen,
• Känsla av uppsvälldhet/uppkördhet.

Hämtat på sidan för colon irretable på google.

Känns ju inte jättekul att hänga ut sig och säga att jag har dessa problem med min mage, men så är det och det är som sagt inte alltid så lätt att få folk i omgivningen att förstå vilka fruktansvärda plågor det kan vara!!
Min mamma och mina närmaste släktingar förstår och de som är insatta i vården, men inte resten. Det finns så många fler som har noll förståelse och det känns fruktansvärt, för det är precis som att man är inbillssjuk och så äre inte! 

Det finns som sagt inget som stoppar anfallen och det är det som är så jobbigt. Att får det väl börjat som det gjorde inatt när jag jobba så kan det hålla på, nu hade jag tur och behövde inte springa i mellan, men det va jobbigt nog.. Ja så ser min vardag ut!

 Hahaha mammas underbara älskling ;) sååå sööt!! Titta på nuhetsmorgon samtidigt som jag skrev och plötsligt börja Erik Hassle spela "standing where you left me" och snuttan kommer och tar kontrollen ur mina händer, tar mina händer och börjar dansa järnet!!! Sååååå söt!!!!! Så nu va mitt dåliga morgonhumör som bortblåst! Hihih sötaste älsklingar!

Oj vet ni vad de har hittat nu på nyheterna? Att kvinnor som snusar löper 60 ggr högre risk att få missfall eller för tidigt födda barn och det va till och med farligare ÄN att röka några få ciggaretter om dagen när man är gravid! Riktigt konstigt men det var säkerställda undersökningar ifrån Uppsala så det får man ju tro på då
Bye bye

1 kommentar:

  1. vet hur du har det med maggen...har ju ibs själv.....det som har funkat för mig i omgångar är philium frö skal med proviva på morgonen....inte äta något godis..undvik för fet mat!....och alltid ha lopramid i väskan var man än går(stopiller)....men det som jag märkte störst skillnad och det som hjälpte mest var att försöka att inte stressa upp sig varje gång man äter o tro att man blir dålig för då blir man dålig...det var nog den största skillnaden inte försöka att vara orolig hela tiden ...märkte att jag kunde göra mig mycket sämre fysiskt om jag blev orolig psykiskt...jag har mina upp och nergångar hela tiden..men det bästa är att föröka leva med det och inte stressa upp dig toaletter finns överallt!hahaha! massa kramar madde=)

    SvaraRadera

Kommentera gärna men kommentarer som innehåller stötande kränkande innehåll kommer ej publiceras utan raderas omedelbart.