adsettings

onsdag 22 februari 2012

Genus igen

Tror att det kan vara farligt detta när det finns så aktiva människor som blir kända och som propagerar just bara deras åsikter och tankar och att det finns inga egentliga inga saker som stöder deras teorier.

Just eftersom att det finns så mkt människor  som faktiskt är väldigt osäkra på sig själva i sin roll som förälder vilket gärna leder till att de letar efter ngn som faktiskt kan ge dem råd och tom en slags bibel att följa och att viss människors ord blir lag.

Om då kända människor säger att Jag ska aldrig berömma mitt barn och säga att en teckning är fin eller att hon är duktig för att hon/han klarade just det  kan detta leda till saker vi inte ens har en aning om vad det blir för effekt. Man har ju hört talas om curlingföräldrar och hippieföräldrarna/de fria ungarna detta har inte funkat speciellt bra öht. Men något som vi faktiskt vet är att ALLA barn mår bra av Kärlek, Uppmuntran, Fasta rutiner, Beröm, En stabil tillvaro, Trygghet, Närhet, Regler, Lärdom och jag kan rabbla upp hur mkt som helst. Men vad jag vill komma fram till är att dessa tjejer och killar som förespråkar genusneutralitet förespråkar också att vi ska sluta berömma våra barn för att de leder till att de får en stark självkänsla. Vi sk alltså bli robotar och inte påverka våra barn öht och det är ju helt emot vår egen natur! Vi SKA prägla våra barn och göra rätt och göra fel för det är så barnen lär sig.

Barn precis som djur lär sig att göra rätt genom beröm och uppmuntran. Bara man uppmuntrar och berömmer rätt saker och beteenden. Jag har jobbat med hästar och hundar i många många år och genom god ledarskapsförmåga kan man hjälpa och lära djur på 800 kg att göra nästan vadsomhelst.

Samma princip använder jag på barnen. Uppmuntrar berömmer och lockar och leker fram.
 Men jag har givetvis regler som ska följas. Barn mår bra av att lägga sig en viss tid! Här lägger de sig kl 20.00 prick. Och det vet de så det blir inte ens en diskussion, om det inte varit en "jobbig dag" Då kan min stora dotter vara lite extra kelsjuk eller närhetssökande. Med all rätt och då ger jag henne kramar och pussar förklarar för henne att hon är det finaste jag vet. Hon är perfekt precis som just hon är unik och vacker precis som alla andra är. OCh att människor är inte dumma de gör dumma saker. Hon har redan vid snart 8-års ålder gått igenom saker som inte ens en 20-åring mött och hon är klok och vis som en gammal dam, hon ger mig otroligt mkt lärdomar hela tiden! Ta vara på det och jag hoppas att denna genus trenden vänder snart och att människor fokuserar på det som faktiskt är viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna men kommentarer som innehåller stötande kränkande innehåll kommer ej publiceras utan raderas omedelbart.